In 2015 worden er meer robots ingezet in magazijnen. Dat verwacht verladersorganisatie EVO. Nu werken nog maar een paar procent van de magazijnen met robots, terwijl die volgens EVO bij uitstek geschikt zijn om magazijnwerk over te nemen van de mens.
Steven Kersbergen van het bedrijf Fulfilment Solutions is zeer te spreken over zijn nieuwe robots, die bestellingen van webshops afhandelen. “Voorheen waren de medewerkers 70 procent van de tijd aan het lopen.” “Nu hebben we een systeem waarbij de goederen naar ons toe komen, in plaats van dat wij naar de goederen toe moeten”, zegt Kersbergen. “Binnen vijf seconden na de muisklik waarmee je thuis een aankoop bevestigt, gaan hier de karretjes rijden. We doen twee keer zo veel werk als een jaar geleden, met hetzelfde aantal mensen.”
Receptionist
Bij het bedrijf Decos schaften ze twee jaar geleden de receptioniste af. Een bezoeker meldt zich aan op een groot aanraakscherm, waarna een robot de gast begeleidt naar de lift.
“Onze collega’s in India kunnen deze robot op afstand bedienen en zo face-to-face met ons praten, zegt Bert Hendriks van Decos. De robot-receptionist is een experiment. In volgende stadia krijgt hij meer menselijke eigenschappen. “Zoals de zelfrijdende Google-auto, die kinderen in het verkeer herkent die onrustig zijn. De auto weet dan dat hij moet oppassen.”
Ander werk
Kersbergen en Hendriks erkennen dat robotisering banen kost. “Maar wij kunnen er verder door groeien, omdat we meer werk aankunnen”, zegt Kersbergen. Hendriks denkt dat robots de kwaliteit van werk kunnen verbeteren. “Bijvoorbeeld in de zorg. Als robots meer fysiek werk gaan doen, komt er meer tijd vrij om een praatje te maken met de patiënt.”
Robotisering levert ook banen op. Bij Fulfilment Solutions en Decos zijn vooral programmeurs aan de slag gegaan. Die hebben de bedrijven in Nederland kunnen vinden. Als het nodig is, kan het programmeerwerk in het buitenland worden gedaan.
Bron: Dhr Kamphuis NOS (http://nos.nl)