Masterclass opent dialoog over e-commerce

Op een zonovergoten landgoed Nyenrode lieten 13 deelnemers van de Masterclass E-commerce zich door hoogleraren en topdocenten deze week bijpraten over de laatste trends op het gebied van e-commerce. Dat leverde een levendige brainstorm over de E-commerce toekomst op en bovenal een open dialoog tussen de deelnemers die ieder voor e-commerce uitdagingen staan.

Door meer online winkelen loopt de omzet in de winkel terug, de vaste kosten blijven. Hoe ga je hiermee om? Wat zijn de organisatorische succesfactoren bij omnichannel? Hoe kan robotisering een positieve invloed hebben op de productiviteit in het logistieke proces? Het kwam allemaal voorbij in de tweedaagse Masterclass E-commerce waarbij de deelnemers de diepte in gingen over omnichannel, voorraadbeheer, mechanisering en de last mile. Naast het opsteken van kennis van docenten en hoogleraren, ook veel van elkaar leerden. De deelnemers waren erg open naar elkaar over waar zij dagelijks tegen aan lopen in de e-commerce praktijk.

Same day delivery is hot

Tot hoe laat kan ik de bestellingen doorgeven? Dat is volgens Steven Kersbergen de eerste vraag die webshops stellen als ze voornemens zijn om hun e-fulfilment uit te besteden. Same day delivery is hot, zo blijkt. Er wordt veel over gepraat tijdens de tweedaagse opleiding. Kersbergen laat in zijn presentatie zien hoe zijn bedrijf Fulfilment Solutions pieken beter kan opvangen door te investeren in robotisering. “De personeelskosten per handeling zijn gehalveerd.”

Cijfers en klantreis

Logistiek voor derden doen zoals Bol.com dat doet. Hoe zorg je ervoor dat leveranciers doen wat ze beloven? Jeroen van den Berg nam de deelnemers mee in de toekomst van e-commerce en geeft de nodige onderbouwing met cijfers van de laatste e-commerce onderzoeken. Docent Mike Hoogveld zet de deelnemers tijdens het middagprogramma aan het werk. Hoe ziet de klantreis er uit? Op een brownpaper wordt deze in groepen in kaart gebracht van het eigen of een fictief bedrijf.

Voorraadbeheer en last mile

Op dag 2 geeft Professor Kees Jan Roodbergen inzicht in hoe voorraadbeheer slim kan worden georganiseerd voor e-commerce. Professor Pieter Klapwijk gaat in op de uitdagingen in de last mile. Esther Vrolijk en Nelleke Steendam van De Bijenkorf bieden een openhartig en praktisch inkijkje in de last mile van het (online) warenhuis.

Meedoen?

In 2016 zal deze Masterclass wederom op het programma staan van Logistiek Academy in samenwerking met Nyenrode. Mocht u belangstelling hebben voor deze tweedaagse opleiding kunt u contact opnemen met het programmateam. Het programma voor 2016 wordt dit najaar bekend gemaakt.

Offerte aanvragen Contact opnemen