“Ik vraag me zelf ook wel eens af: hoe kan dit uit?” Steven Kersbergen is directeur van Fulfillment Solutions, een groot logistiek centrum dat de verzending van producten voor webshops voor zijn rekening neemt. Robotkarretjes schieten heen en weer om zojuist bestelde producten op de juiste plek van bestemming te krijgen. De kaalslag die zich in de winkelstraten voltrekt, vindt volgens hem ook plaats bij webshops. “Het is een komen en gaan. Het is een grillige markt.”
Veel winkeliers denken dat ze een webshop er wel even bij doen, zegt Kersbergen. En proberen vervolgens mee te gaan in een markt die gedicteerd wordt door de Zalando’s en Coolblues. Met gratis verzendkosten, en gratis retouren. “Maar het is niet gratis, er zijn kosten aan verbonden. En iemand moet die opbrengen.”
Retourzendingen zijn dé achilleshiel van de online retailers. Er is hen veel aan gelegen om het aantal zoveel mogelijk in te perken: betere foto’s, virtuele paskamers, apps waarmee de klant een 3D afbeelding van zijn voet kan maken. Maar kenners zijn sceptisch of de techniek de hoge retourpercentages – bij Zalando naar verluidt wel 70 procent – kan terugdringen. En dus blijven de webshops vastzitten aan de hoge retourkosten. “Het uitsturen van goederen is voorspelbaar, en goed te organiseren”, zegt Kersbergen. “Maar retourzendingen zijn veel ingewikkelder. Dat kan niet met robots, daar moet een mens aan te pas komen. Dan moet je kijken of de broek die wordt terug gestuurd ook wel echt de broek is die verkocht is, en niet een oude broek van de klant. Of controleren of hij niet gedragen is.”
<bron:EenVandaag>