De brexit: dit kunt u doen
De brexit, u kunt er niet meer omheen. En dat is niet voor niets. De gevolgen van de brexit kunnen namelijk groot zijn. Helemaal als uw organisatie handelt met het Vereningd Koninkrijk en uw goederen van/naar het VK en Ierland im- of exporteert. In deze gevallen is het belangrijk de juiste voorzorgsmaatregelen te treffen. Wat u kunt doen om de negatieve gevolgen te beperken? U leest het hier!
Wat gaat er gebeuren?
Per 30 maart 2019 behoort het Verenigd Koninkrijk niet meer tot de Europese Unie. De voorwaarden van dit vertrek zijn echter nog niet duidelijk. Kort gezegd zijn er drie mogelijke scenario’s: een harde brexit, een zachte brexit of het ‘no-deal’ scenario. In het geval van een harde en een zachte brexit is er een deal en geldt er een overgangsperiode waarin de EU en het VK nieuwe afspraken kunnen maken. Tot en met 31 december 2020 blijft alles dan bij het oude en heeft u nog tijd om het nodige te regelen. Is er echter geen deal, dan gaan per 30 maart 2019 de regels van de Wereldhandelsorganisatie gelden. Er worden dan per direct o.a. douanecontroles ingevoerd, moeten goederen bij import en export worden aangegeven en is er ook voor btw sprake van invoer en uitvoer. Kunt u hier niet aan voldoen, dan kunt u in het ergste geval geen handel meer drijven met het VK. Daarnaast zullen door deze regels en formaliteiten de kosten van het vervoer zeer waarschijnlijk stijgen en wordt de looptijd van zendingen langer.
Wat kunt u doen?
Het is waarschijnlijk pas zeer kort voor de officiële brexitdatum bekend of het een ‘deal’ or ‘no-deal’ brexit wordt. Om niet voor vervelende verrassingen te staan, adviseren organisaties als TLN, evofenedex, de Rijksoverheid en de Douane bedrijven dan ook om uit te gaan van het no-deal scenario. Dit gaat veel impact hebben voor uw bedrijf en voor het transport van en naar het VK en Ierland. Om goed voorbereid te zijn raden wij u aan het volgende te doen:
- Inventariseer wat de gevolgen voor uw handel met het VK zullen zijn;
- Doe de Brexit Impact Scan;
- Vraag een EORI-nummer aan als u dat nog niet heeft;
- Weet hoe u douanedocumenten kunt (laten) opstellen;
- Bekijk uw afspraken met uw relaties in het VK. Wij versturen uw zendingen DAP, wat inhoudt dat uw klanten de invoerrechten en lokale btw dienen te betalen;
- Ga na hoe het zit met producteisen. De CE-markering is mogelijk in het VK niet meer geldig na de brexit;
- Ga u goederenbestand na en bepaal of u wellicht nog te maken krijgt met exportcertificaten of uitvoervergunningen.
Originele handelsfactuur
Voor het transport en het opmaken van de douanedocumenten dient u een originele handelsfactuur te overleggen met het EORI-nummer van de (fysieke) exporteur en importeur, het btw-codenummer, de aantallen, gewichten (bruto/netto), goederenomschrijving, HS-code per product, leveringsconditie en de waarde van de goederen met de juiste valuta. Deze factuur dient voorzien te zijn van een originele firmastempel en een originele handtekening, geschreven in blauwe inkt.
Eerste hulp bij de brexit
Volledige ontzorging in uw logistieke backoffice, dat is FS. Ook wij gaan uit van het ‘no-deal’ scenario en zorgen ervoor dat we u ook na de brexit van dienst kunnen zijn. Daarnaast helpen we u graag met uw voorbereidingen. Voor de eerste hulp bij uw brexitvragen kunt u terecht op de website van CTS GROUP, onze moederorganisatie en tevens onze partner voor palletvervoer van en naar het VK. Hier vindt u een speciale brexit FAQ-categorie en een brexit-blog met een stappenplan en de belangrijkste recente updates. Voor het transport van pakketten zullen we na de brexit voornamelijk gebruikmaken van DPD en UPS. Ook deze organisaties hebben duidelijke handleidingen voor het vervoer na de brexit. Klik hier voor de adviezen van DPD. Die van UPS vindt u hier.
Heeft u nog andere vragen over de brexit? Stuur een mail naar brexit@ctsgroup.nl. Wij helpen u graag!