De Chinese markt is booming en biedt mooie kansen voor bedrijven van over de hele wereld. In de laatste HMore Magazine, het business en lifestyle magazine voor en door ondernemers uit Haarlemmermeer en Schiphol, vertelden wij hoe wij deze markt willen veroveren en gaven we tips.
De Chinese economie is de snelst groeiende ter wereld. Niet vreemd dat steeds meer ondernemers geïnteresseerd zijn in zaken doen met China. Fulfilment Solutions uit Nieuw-Vennep, gespecialiseerd in e-commerce fulfilment en winkellogistiek, stapte in 2018 de Chinese markt op en deed dit op eigen wijze.
Roelof Hogenboom werkt als accountmanager bij Fulfilment Solutions. “Wij verzorgen de orderpicking, voorraadbeheer, retourverwerking en distributie voor webshops, retailers en fabrikanten met klanten door Europa.” Achter de slogan ‘vandaag besteld, morgen in huis’ gaat een logistieke operatie schuil. “Snelheid en geen fouten maken, is belangrijk. Fulfilment Solutions werkt daarom met een gerobotiseerd orderpicksysteem dat bestaat uit een aluminium raamwerk van duizenden kunststofbakken die negenhoog zijn opgestapeld.” Elke bak is gevuld met artikelen. Over de bovenste rij rijden robots die de bakken uit het raamwerk tillen en naar de plek brengen waar medewerkers de benodigde producten uit de bak halen, scannen en verpakken.
1. Kennis van taal en cultuur
Fulfilment Solutions verzorgt zowel de logistiek naar consumenten en fysieke winkels als de bevoorrading van groothandels en e-commerce platforms. “Veel producten worden geproduceerd in China. Niet alleen voor bedrijven in Europa is het prettig om snel producten bij de klant te kunnen leveren, ook Chinese organisaties willen de levertijd voor Europese bestemmingen zo
kort mogelijk houden.” Zowel aan de import als export kant ziet Fulfilment Solutions mogelijkheden om zaken te doen met China. “Stap één is zorgen dat je als bedrijf beschikt over kennis van de taal en de cultuur. Fulfilment Solutions heeft er bewust voor gekozen om een Chinese business developer aan te nemen.”
2. WeChat
Deze functie wordt sinds november vorig jaar vervuld door collega Xuyang Zhang. Hij groeide op in de omgeving van Peking, spreekt Chinees en kent de cultuur. Vijf jaar terug vertrok hij voor zijn studie naar Groningen waar hij ook de Nederlandse cultuur en omgangsvormen leerde kennen. “Bij Fulfilment Solutions ben ik gestart met deskresearch. Hoe ziet de Chinese markt eruit? Naast in China geproduceerde kleding en schoenen, neemt ook de productie van elektronische producten toe. Omgekeerd zie je ook dat er in China meer interesse voor producten uit het Westen ontstaat.” Hoe Chinese bedrijven te benaderen en bereiken is volgens Zhang ook een relevante vraag. “Waar in Europa veel zakelijke communicatie via e-mail verloopt, wordt in China WeChat gebruikt. Whatsapp, Google, Facebook en YouTube zijn onbruikbaar in China. WeChat is alles in één.”
3. Vriendschap is geen illusie
Als een bedrijf zaken wil doen met China, zijn volgens Zhang een aantal zaken belangrijk om te weten. “Schakel een ‘middleman’ in; iemand die de taal spreekt, zaken in de juiste context plaatst en kan bemiddelen in het contact. Vertrouwen is erg belangrijk in de Chinese zakencultuur. Neem de tijd om een relatie op te bouwen en elkaar beter leren kennen. Geef kleine cadeautjes, liefst eten, want daar houden Chinezen van. Een vraag als ‘wat heb je gisteren gegeten?’ is bedoeld om je beter te leren kennen. Zakendoen gebeurt eerder op een andere plek dan op kantoor, bijvoorbeeld in een restaurant. Een eigen bord heb je niet. Er staan grote schalen op tafel waar iedereen van pakt. Eten delen versterkt de vriendschapsband.”
4. Wie staat aan het roer?
Hiërarchie is een ander belangrijk punt om rekening mee te houden. “Vind de persoon die beslissingsbevoegd is, dit achterhalen kan best wat tijd vergen. Ben je ervan bewust dat het collectief in China belangrijker is dan het individu.” Tot slot moet ook de kracht van de overheid niet onderschat worden. “Het kan voorkomen dat een bedrijf zelf niet de ambitie heeft om internationaal zaken te doen, maar door de overheid hier wel toe wordt aangespoord omdat het bedrijf verbonden is aan de overheid. Vaak zijn er dan Chinese officials betrokken. Wil je dat deze samenwerking tot iets leidt, is het handig om ook Nederlandse overheidsfunctionaris te betrekken.”
HMore Magazine is hét business en lifestyle magazine voor en door ondernemers uit Haarlemmermeer en Schiphol. In het blad wordt kwalitatieve achtergrondinformatie over het ondernemerschap in deze regio gecombineerd met categorieën als lifestyle, reizen en culinair. De laatste edtie staat geheel in het teken van het thema ‘internationaal zakendoen en toerisme’, twee onderwerpen die in Haarlemmermeer een belangrijke rol spelen. Genoeg te vertellen dus!