Webshop feestdagen

Het laatste kwartaal van het jaar is begonnen en de feestdagen zijn in aantocht. Hierbij hebben we het niet alleen meer over Sinterklaas en kerst, maar ook kortingsfestijnen als het Chinese Singles Day (11 november) en het Amerikaanse Black Friday (28 november) en Cyber Monday (2 december) zijn overgewaaid naar Europa. Voor veel webshops is dit dan ook de drukste periode van het jaar en een kans om de omzet flink te vergroten. Essentieel hierbij is een goede voorbereiding. Wat je kunt doen? Lees deze vijf tips.

 

  1. Voorspel en inventariseer

Vorig jaar hebben Nederlandse consumenten in het laatste kwartaal zo’n € 7,2 miljard uitgegeven bij Nederlandse webshops. Dit was 11% meer dan in dezelfde periode het jaar ervoor. Grote kans dat er ook in de bestellingen van jouw webshop een flinke stijging te zien was. Bestaat jouw webwinkel al een aantal jaar? Ga dan eens terug naar de statistieken van voorgaande jaren. Bekijk wat toen de stijging in het aantal orders was en hoe dit zich verhield tot het jaar ervoor. Door trends van voorgaande jaren te bepalen kun je een voorspelling doen over het aantal bestellingen dat je dit jaar kunt verwachten en hier vervolgens de voorraad op afstemmen. Zo hoef je de klant tijdens de feestdagen geen ‘nee’ te verkopen.

 

  1. Ken je piek

Algemene feestdagen zoals Sinterklaas en kerst kunnen bij elke webshop leiden tot een toename in het aantal orders. Voor de kortingsdagen hoeft dit echter niet het geval te zijn. Wellicht stunt jij helemaal niet met de prijzen en gaan Singles Day, Black Friday en Cyber Monday langs je heen. Daarentegen kunnen er ook andere momenten zijn, bijvoorbeeld gerelateerd aan jouw branche, waarop jij juist wel een groot aantal bestellingen verwacht, terwijl dit voor andere webshops in het land niet opgaat.

 

  1. Communiceer met je partners

De feestdagenperiode is niet alleen voor veel webwinkels de drukste tijd van het jaar, ook voor de pakketdiensten en logistieke partners is dit een uitdagende periode waar alles op alles gezet moet worden om de orders tijdig te verwerken en af te leveren. Het loont om de partijen waar je mee samenwerkt tijdig te informeren over het aantal (extra) bestellingen dat je tijdens de feestdagen verwacht en wanneer deze piek zal zijn. Zo kunnen zij hierop schakelen en er bijvoorbeeld voor kiezen om extra medewerkers inzetten en/of de openingstijden verlengen.

 

  1. Manage verwachtingen bij de klant

Vorig jaar is door de extreme drukte een half miljoen pakketten te laat bezorgd door de pakketvervoerders. Grote kans dat dit, ondanks een goede voorbereiding en wijze lessen uit het verleden, ook dit jaar bij een deel van de bestellingen het geval zal zijn. Waar je de belofte “vandaag bezorgd, morgen in huis” wellicht het hele jaar hebt waargemaakt, kan dit tijdens de feestdagen dus weleens anders zijn. Bereid klanten hierop voor. Geef bijvoorbeeld aan dat het verstandig is om pakketten die per se op een bepaalde datum in huis moeten zijn, zoals bij Sinterklaas en kerst, beter iets eerder dan gewend te bestellen.

 

  1. Kijk naar het gehele proces

Houd er rekening mee dat meer bestellingen ook kunnen leiden tot meer vragen, klachten en retouren. Het is dus verstandig om in de periode rondom de feestdagen extra medewerkers op de klantenservice in te zetten die je klanten kunnen helpen bij het bestellen of eventuele problemen snel op kunnen lossen. Zijn er mogelijkheden om ook meer mankracht in te schakelen voor het verwerken van de retouren? Doe dit dan! Hoe sneller de geretourneerde artikelen verwerkt worden, hoe sneller deze weer verkoopklaar zijn.

 

Naast het treffen van de benodigde voorbereidingen, zijn er een aantal aanvullende dingen die je kunt doen om de feestdagen extra leuk te maken. Denk bijvoorbeeld aan speciale verpakking van de producten of geef je webshop een feestelijk tintje. Natuurlijk kan jouw fulfilment partner je hier ook bij helpen. Doe je alles zelf, maar groeit het je boven het hoofd? Kijk dan eens of je de logistiek van je webshop uit kunt besteden. In deze blog lees je hier meer over. Uiteraard kun je altijd contact met ons opnemen voor meer informatie.

Meer info