Trends in e-commerce 2024

Met de voortdurende digitalisering van de samenleving blijft e-commerce een dynamische en snelgroeiende markt. Innovaties en veranderend consumentengedrag zorgen ervoor dat de e-commerce-industrie steeds aan verandering onderhevig is. In deze blog lichten we enkele actuele trends toe.

Social commerce en influencer marketing
Sociale media zijn niet langer enkel platforms voor verbinding, ze worden steeds vaker geïntegreerd in het koopproces. Social commerce, waarbij consumenten producten rechtstreeks vanuit sociale mediaplatforms kunnen kopen, wordt een belangrijke trend. Door de opkomst van Marketplaces en Social commerce is het makkelijker geworden om producten rechtstreeks bij de consument aan te bieden, wat ervoor zorgt dat de scheidingslijn tussen het B2B en B2C segment vervaagt. Dit zorgt bij veel organisaties wel voor logistieke uitdagingen.

Voice commerce
Met de opkomst van spraakgestuurde assistenten zoals Amazon’s Alexa en Google Assistant groeit ook de trend van voice commerce. Consumenten gebruiken spraakopdrachten om producten te zoeken en te bestellen. E-commercebedrijven moeten hun platformen optimaliseren voor spraakzoekopdrachten om deze opkomende trend niet te missen.

Abonnementseconomie
Steeds meer consumenten geven de voorkeur aan abonnementsdiensten voor producten zoals maaltijdboxen, streamingdiensten en zelfs kledingabonnementen. Bedrijven kunnen profiteren van deze trend door gepersonaliseerde abonnementsmodellen aan te bieden die aansluiten bij de behoeften en voorkeuren van hun klanten.

Controle over levermoment
Waar voorheen zo snel mogelijk leveren het belangrijkste was voor de consument zien we nu dat het steeds belangrijker wordt om goede informatie te kunnen geven over het moment van levering. Daarbij willen consumenten zelf de mogelijkheid hebben om een later levermoment te kiezen en met de opkomst van apps en digitalisering van data kan hierop worden ingespeeld.

Duurzaamheid
Tegenwoordig hechten zowel leveranciers als consumenten gelukkig steeds meer belang aan duurzaamheid. Duurzame en ethische praktijken, zoals groene verpakkingen en milieuvriendelijke productieprocessen, worden gewaardeerd. Een voorbeeld van een trend die hierop inspeelt is het gebruik van pakketkluizen, waarbij de vervoerder niet de hele wijk door hoeft om pakketten af te leveren en de consument het pakket ophaalt op een locatie waar zij naartoe kunnen lopen of toch al moeten zijn. Dit zorgt voor een reductie van zowel de kosten als CO2-uitstoot!

Een ander voorbeeld is dat verschillende grote webshops kiezen voor versobering van hun retourbeleid. Niet alleen zijn de retourstromen heel slecht voor het milieu, dit geldt vaak ook voor de portemonnee. Bedrijven die zich actief inzetten voor duurzaamheid hebben niet alleen een positieve invloed op het milieu, maar ook op het imago van hun merk. Als FS spelen we hier op in door gebruik te maken van een verpakkingsmachine.

Augmented reality (AR) en virtuele try-ons
Consumenten willen online kunnen ervaren wat ze normaal gesproken in fysieke winkels zouden doen. AR wordt steeds populairder voor virtuele try-ons, waardoor klanten bijvoorbeeld kleding, brillen of zelfs meubels kunnen ‘passen’ voordat ze een aankoop doen. Deze technologie vermindert het risico op retourzendingen en verhoogt de tevredenheid van de klant.

Conclusie
De e-commerce-industrie blijft zich ontwikkelen, door technologische vooruitgang en veranderende consumentenvoorkeuren. Het aantal verkoopkanalen neemt in rap tempo toe, met als doel om het de consument zo makkelijk mogelijk te maken om producten te bestellen. Bedrijven die flexibel inspelen op deze trends en zich aanpassen aan de snel veranderende e-commerceomgeving, hebben de beste kansen op succes. Door te investeren in innovatieve technologieën, duurzaamheid en klantgerichte benaderingen, heeft jouw e-commerceonderneming een goede basis voor een bloeiende toekomst in deze competitieve sector.

Het gevolg van de toename van het aantal verkoopkanalen is dat de logistiek voor verkopers complexer wordt. FS kan hierbij van toegevoegde waarde zijn en je bij al deze ontwikkelingen ondersteunen! Wij bespreken graag met jullie of het in jullie situatie verstandiger is om uit te besteden of zelf te blijven doen.

Offerte aanvragen Contact opnemen